Bericht van Patrick Verver en Sebastiaan de Korte

Nog vers in ons geheugen staat vrijdagavond 13 maart, het beloofde een mooie drukke avond te worden. Een vol hotel en een uitverkocht uitgaanscentrum met hoogtepunt Tino Martin in de Preston Hall. Dit was het niet, er heerste immers een heel andere sfeer in het bedrijf. Een sfeer in de ban van het opkomende coronavirus in Nederland, waardoor grootschalige evenementen werden afgelast. Voor Preston Palace betekende dit dat alle grote optredens tot nader bericht werden geannuleerd. Veel gasten hebben geannuleerd voor deze avond. De gasten die nog wel in huis waren leken zich te splitsen in twee categorieën. Enerzijds gasten die zich aan de reeds opgelegde (corona)veiligheidsvoorschriften hielden, bijvoorbeeld het verzoek tot afstand houden (1,5m). Anderzijds een groepering gasten die zich nog niet bewust leken van het onder de mensheid verspreidende virus. Deze laatste groep uitte zich o.a. al hossend en zingend in de scheepsbar. Bij het passeren van deze bar in de barstraat dachten wij als directie: ”Dit komt niet goed”. Hier zien wij door de ramen van het schip ongeveer 50 gasten al schurend tegen elkaar aan het nummer “In de blote kont” meezingen van de band “Mooi Wark”. Wij realiseerden ons direct dat dit, in de huidige tijden van corona niet verantwoord was. Ook wij realiseerden ons dat bij de negatieve ontwikkeling van het virus, het wel eens tot sluiting van Preston Palace kon leiden. Het vervolg hierop wordt op zondag 15 maart natuurlijk al duidelijk, de Minister-President spreekt uit dat deze avond om 18:00uur alle horeca in Nederland sluit. 

Preston Palace zwaait maandag 16 maart om 11:00uur zijn laatste gasten uit, voor het eerst in de bestaansgeschiedenis van dit geweldige bedrijf zijn er geen gasten meer. Alle kamers, alle verblijven, alle attracties, alles is leeg. Overgebleven zijn verschillende verontwaardigde medewerkers die zich afvragen in welke slechte film ze zijn beland. 

Veel collega’s worden verzocht om veilig thuis te blijven. Bij Preston Palace gaan overigens wel een vijftigtal medewerkers door om Preston Palace in de stand-by modus te houden, zoals o.a. de beveiliging van horecabeveiliging wordt het team geturnd naar objectbeveiligers, de technische dienst om bijvoorbeeld de watervoorziening op orde te houden, maar denk ook aan het magazijn en de logistieke ploeg die al ons groen op orde heeft weten te houden. Zo is ook de housekeeping druk in de weer geweest om bijvoorbeeld alle hotelkamers te voorzien van een zeer grondige schoonmaak. 

Onderwijl zijn we gelukkig alweer meerdere maanden open voor onze gewaardeerde gasten. Verschillende vaste gasten zijn zelfs al meerdere keren op bezoek in ons mooie resort geweest. De impact blijft natuurlijk ontzettend groot op het bedrijf. Nog steeds kunnen wij nagenoeg enkel hotelgasten verwelkomen binnen Preston Palace. Nog steeds geen additionele zwembad-, kermis of uitgaansgast. Maar gelukkig wel die belangrijke hotelgast, tijdens het schrijven van dit bericht al meer dan 65.000 gasten!

Dit is jullie natuurlijk absoluut niet onopgemerkt gebleven. Ieder in deze organisatie heeft hier een heel belangrijk deel in bijgedragen. Te bedenken dat alles in een sneltreinvaart is gerealiseerd. Wat een geweldige prestatie van jullie! Er is in een zeer korte tijd geniaal veel werk verricht. Denk alleen al aan alle nieuwe outlets die zijn gerealiseerd en vormgegeven. Van menukaarten tot beeldmerken, nieuwe werkwijzen die zijn bedacht, maar ook compleet nieuwe uitserveerbalies die zijn gebouwd. Kijk alleen al naar de opening van San Remo en een paar weken later de Peppermill. Beiden bestonden voor de (her)opening niet. Er is op verschillende afdelingen en voor zoveel medewerkers buitengewoon veel veranderd binnen ons resort. Onder andere de afdeling animatie. Deze afdeling heeft met de grootste urgentie het team weten uit te breiden en zijn ondertussen al leading in het avondprogramma van Preston Palace, met onder meer quizzen, bingo’s, magicshows en de Ti-Ta Show. Of de keuken waar de selfservice buffetten niet meer ingezet konden worden en alles als uitgifte keuken ingericht moest worden. Niet te vergeten wat er achter de schermen allemaal wel niet voor elkaar is gekregen op de afdelingen marketing en reserveringen om alle reserveringen in goede banen te leiden. Alle annuleringen van gasten door het coronavirus en de gepaarde emoties van gasten, maar ook alle nieuwe reserveringen die zijn binnengekomen. Of het maken van de Preston APP, onbeschrijfelijk wat een prestatie. 

Met al deze gasten die we ontvangen hebben, hebben alle collega’s uiterst veel werk verricht. Het is gepaard gegaan met een multidisciplinaire inzet van velen van jullie. Collega’s vanuit veel verschillende afdelingen hebben zich de afgelopen weken ingezet, in met name de bediening, om onze gasten te helpen. Het is geweldig mooi om te zien dat deze uitdagingen als één team aangepakt worden! 

Ook wij realiseren ons hoe bijzonder jullie inzet is geweest de afgelopen maanden, wat een bizar goede prestatie! Het maakt ons trots dat wij dit samen met jullie mogen doen. Natuurlijk hebben we nog een hele weg te gaan. We hebben nog meerdere punten die we nog beter en verder door ontwikkelen, maar ook voordat het coronavirus ons dagelijks leven heeft verlaten, of dan in ieder geval geen beperkingen meer oplevert. 

We willen dan ook graag van deze gelegenheid gebruik maken om iedereen enorm te bedanken! 


Met vriendelijke groeten,

Patrick Verver & Sebastiaan de Korte