Een werkdag van Chefkok Martijn
De functie van Chefkok is beslist geen standaard functie in ons resort. Met een Keukenteam van meer dan 80 medewerkers, vijf restaurants en diverse food outlets is elke werkdag verschillend. Benieuwd hoe dat gaat? Wij mochten een dagdienst meelopen met Chefkok Martijn.
"De wekker gaat. Het is zeven uur in de ochtend wanneer ik opsta om me voor te bereiden op een nieuwe werkdag. Vandaag werk ik de dagdienst, wat betekent dat ik de leiding heb over alle food afdelingen van Preston Palace. Een van mijn belangrijkste taken is het plaatsen van bestellingen bij verschillende leveranciers. We hebben veel leveranciers en het varieert per dag bij wie ik wat bestel. Vandaag moet ik naast de dagelijkse bestellingen ook vleeswaren en kaassoorten bestellen die we de komende week nodig zullen hebben. Met die gedachten in mijn hoofd fiets ik naar Preston Palace."
"Bij aankomst teken ik in op de BHV-lijst, pak een pieper en kleed me om in mijn werkkleding. Vervolgens ga ik naar het keukenkantoor. Als eerste controleer ik of alle geplande medewerkers voor de ontbijtdienst, die om zes uur is gestart, aanwezig zijn. Helaas blijkt dat een medewerker zich heeft ziek gemeld. Ik bel direct met de leidinggevende van het ontbijt en informeer of er extra hulp nodig is. "Vooralsnog niet," krijg ik te horen. "Oké, dan bekijk ik later vandaag nog wel wanneer deze medewerker verder ingepland staat," besluit ik. Ik registreer de afmelding in ons systeem, zodat alle relevante collega’s hiervan op de hoogte zijn. Ik controleer ook of er genoeg medewerkers gepland zijn voor de verschillende restaurants gedurende de dag. Gelukkig is er ruim gepland en verwacht ik vandaag geen problemen. Mogelijk kunnen er vanavond zelfs een of twee medewerkers eerder naar huis, maar die beslissing laat ik over aan mijn collega, de Chefkok, die de avonddienst werkt en om twee uur begint."
"Hoewel ik graag wil beginnen met het plaatsen van de bestellingen, controleer ik eerst de dagtaken. Is er vandaag nog iets speciaals gepland dat extra aandacht vereist? Al snel ontdek ik dat er vroeg in de ochtend een groep vergadergasten wordt verwacht in San Remo. De keuken is verantwoordelijk voor het klaarzetten van het bestelde gebak voor deze groep. Omdat de gasten al vroeg komen, check ik snel of alles klaarstaat. Zoals verwacht heeft mijn collega dit gisteren al voorbereid."
"Met de dagtaken duidelijk, noteer ik de dieetwensen en plan deze door te geven aan de medewerkers die vanavond in de betreffende restaurants werken. Dan is het tijd om de bestellijsten uit te draaien en de voorraad te controleren. Ik open het reserveringssysteem om te zien hoeveel gasten we de komende dagen verwachten. Morgen is het aantal gasten zoals verwacht, maar overmorgen verwachten we een grote groep daggasten, wat voor extra drukte zal zorgen. Hierdoor moet ik extra zorgvuldig zijn met wat ik bestel. Met de bestellijsten in de hand loop ik door de verschillende koelingen, vriezers en magazijnen om te controleren wat we op voorraad hebben. Het kost tijd, maar zorgvuldig bestellen is cruciaal."
"Wanneer de eerste leverancier van vandaag arriveert, controleer ik enkele van de geleverde producten. Alles ziet er goed uit en ik overleg met de Sous-chef, die verantwoordelijk is voor de dagelijkse gang van zaken in de keuken. Samen controleren we de producten en bespreek ik de voorbereidingen voor de vergadergasten. Hij bevestigt dat alles op schema ligt. Dergelijk overleg met de Souschefs is essentieel om de werkdag soepel te laten verlopen."
"Na alle bestellingen geplaatst te hebben, neem ik contact op met de medewerker die zich ziek had gemeld. Ze vertelt me dat ze verwacht morgen weer aan het werk te kunnen. Voor de zekerheid controleer ik het rooster voor morgen om te verzekeren dat er genoeg medewerkers zijn, voor het geval zij zich alsnog afmeldt. Dit blijkt in orde te zijn."
"Dan is het tijd voor pauze. In onze personeelskantine staan verschillende koude en warme gerechten klaar. Terwijl ik mijn bord opschep, merk ik dat de deksels op de soeppannen ontbreken en geef dit door aan een medewerker, die belooft het meteen te corrigeren."
"Na mijn pauze doe ik een HACCP-controleronde door de verschillende keukens en werkplekken. Het is een controle die mijn collega, de Chefkok, de avond ervoor al heeft uitgevoerd, maar het kan geen kwaad om dit bij daglicht nog eens te doen. Her en der merk ik enkele zaken op, die ik doorgeef aan de medewerkers die later beginnen, zodat alles weer tiptop in orde is."
"In de middag heb ik een overleg met de Souschefs. Ze presenteren een nieuw idee om de vriezer efficiënter in te pakken, wat ons veel tijd zou kunnen besparen. Ik waardeer hun initiatief en beloof hun suggestie mee te nemen naar de volgende vergadering met de Keukenmanager."
"Rond drie uur is mijn dienst bijna voorbij. De tijd die ik nog heb, gebruik ik om facturen te controleren. Dit is een tijdrovende, maar belangrijke klus vanwege onze dagelijkse bestellingen. Elk detail moet kloppen, omdat dit invloed heeft op ons budget en de efficiëntie van de afdeling Keuken."
"Een uur later draag ik mijn taken over aan mijn collega, de Chefkok die de avonddienst draait. Na de overdracht fiets ik naar huis, tevreden over een productieve werkdag."
Ben je geïnspireerd door Martijn en wil je meer weten over de mogelijkheden bij onze afdeling Keuken? Klik hier en bekijk alle vacatures of stuur jouw vraag via WhatsApp naar 06-52644733.